Stichting Oud Geleerd Jong Gedaan

HomeStudent van de MaandStudentdocent van de maand oktober: Shona

Studentdocent van de maand oktober: Shona

In oktober mag Shona zich ‘Studentdocent van de Maand’ noemen! In juni gaf ze haar eerste collegereeks over embryonale hersenontwikkeling: het fascinerende proces van bevruchting tot een volgroeid brein. “Wetenschap moet voor iedereen toegankelijk zijn. Met mijn colleges wil ik die kloof tussen wetenschap en samenleving helpen verkleinen.” We spraken Shona over haar ervaringen bij OGJG, de bijzondere momenten met deelnemers en wat haar vrijwilligerswerk haar tot nu toe heeft gebracht.

 

“Nieuwsgierigheid en een leven lang leren zijn gezond voor onze hersenen.”

gespreksstof

Voordat Shona in juni haar eerste college gaf, woonde ze al een OGJG-evenement bij: de GiG (Generaties in Gesprek). Dat smaakte naar meer: “Er is nog altijd een kloof tussen wetenschappers en de maatschappij. Ik vind het belangrijk om wetenschap begrijpelijk en toegankelijk te maken, zodat iedereen mee kan doen. Bovendien had ik zelf weinig contact met oudere generaties. Het leek me erg leerzaam en leuk om met hen in gesprek te gaan.”

Hersenkrakend

Tijdens haar studie maakte Shona kennis met een vak dat haar blijvend raakte: embryonale hersenontwikkeling. “Het proces van een enkele bevruchting tot een kind met een volledig ontwikkeld brein vond ik erg fascinerend. Daar geef ik nu ook colleges over, omdat ik hoop die fascinatie over te kunnen brengen op anderen!”

Het licht zien

Een van haar colleges bracht onverwachte emoties: “Ik vroeg het publiek of iemand iemand kende met een aandoening die grote impact had. Een vrouw vertelde over een kennis bij wie artsen verwachtten dat ze maar zes jaar oud zou worden. Inmiddels is ze 63 en geniet ze volop van het leven. Dat verhaal raakte niet alleen mij, maar ook de rest van de groep. Het riep een gevoel van dankbaarheid op bij iedereen.”

CURIOSITEIT ALS KRACHT

Met haar colleges wil Shona niet alleen kennis delen, maar ook een bredere boodschap meegeven: Ik hoop dat ondanks dat de wetenschap soms alleen iets voor experts lijkt en niet interessant voor de rest, toch te kunnen laten zien dat het enorm fascinerend is en eigenlijk superveel betrekking op ons en ons dagelijks leven heeft. Daarnaast wil ik ze meegeven dat nieuwsgierigheid en een leven lang leren niet alleen erg gezond zijn voor onze hersenen, maar ook helpen om achteruitgang en aandoeningen te voorkomen.”

tweezijdig

Het geven van colleges blijkt voor Shona minstens zo waardevol als voor de deelnemers: “Het is prachtig om te merken dat het publiek net zo geïntrigeerd raakt als ik. Er ontstaan gesprekken die ik zonder OGJG nooit gevoerd had. Bovendien geeft het mij voldoening om te weten dat ik complexe kennis begrijpelijk kan maken voor mensen met heel verschillende achtergronden.”

De kloof dichten

Shona’s advies voor studenten: “Het is belangrijk om uit je eigen vakgebied te stappen en kennis toegankelijk te maken voor een breder publiek. Door het vrijwilligerswerk bij OGJG draag ik bij aan het verkleinen van de kloof tussen wetenschap en samenleving, maar ook de kloof tussen generaties. Daarnaast leer je enorm veel: beter presenteren, colleges maken én omgaan met een andere generatie. Een waardevolle ervaring op alle fronten.”

Zorg samen met ons voor een leven lang leren

Hello!

DoGood theme is especially made for charities & fundraising. Making the WP world a better place!

Our info
Follow us